16/09/2016

40 Jaar ANB (Administratie- en Adviesburo Noord-Brabant)

Als je al 40 jaar voorop loopt in je branche, mag je gerust concluderen dat je het goed doet. Hoe speelt Administratie- en Adviesburo Noord Brabant het voor elkaar om steeds aan de kop van het peloton te koersen? “Door continu te investeren in onze mensen,” antwoordt directeur Geert Lubse. “Door te durven pionieren op het gebied van automatisering. En bovenal door steeds alert te blijven op kansen om onze klanten nog beter te ondersteunen. Dat is wat ANB uiteindelijk is; ondernemend voor ondernemers.”

In 1976 startte Jan Lubse Administratie- en Adviesburo Noord Brabant BV. Vanuit Govers Accountants/Adviseurs, dat naar mogelijkheden zocht om haar klanten ook op administratief vlak van dienst te zijn. Al gauw kwam huidig mededirecteur Noud Smits het team versterken. Onder zijn leiding startte ANB met de elektronische verwerking van (salaris) administraties, op uiterst krachtige IBM mainframes. 

Financiële administraties en salarisadministraties

Midden jaren ’80 deed Exact Software zijn intrede en ANB was een van de eersten die daar de kansen en mogelijkheden van zag; niet in de laatste plaats voor haar klanten. Het bedrijf groeide voorspoedig. Ook in het huidige pand aan de Beemdstraat dat in ’93 werd betrokken, vond een gestage uitbreiding plaats. In klanten en medewerkers. Geert Lubse: “We bedienen veel huisartsen-, tandartsen- en fysiotherapiepraktijken, naast bijvoorbeeld productiebedrijven in de metaalsector. Maar ook veel groothandels en tabaks- en gemakswinkels, zoals Primera, Cigo en Readshop. Ook nogal wat start-ups en gevestigde innovatieve bedrijven op Strijp-S helpen we door onze dienstverlening zich op hun business te focussen. Overigens zien we door de toenemende online dienstverlening dat ook steeds meer klanten buiten Zuid-Nederland hun administratie uitbesteden aan ANB. Ons klantenbestand neemt toe en dus ook onze personele bezetting. Op dit moment zijn we met 45 medewerkers. Daarvan houden zich er 25 bezig met financiële administratie, het samenstellen van jaarrekeningen, aangiftes en advisering op fiscaal en bedrijfseconomische gebied enzovoort. De andere 20 focussen zich volledig op het voeren van salarisadministraties.”

Slimme automatiseringsoplossingen 

Automatisering is nog altijd een speerpunt bij ANB. Zo werd een aantal jaren geleden het concept Scan & Boek geïntroduceerd, waarmee klanten digitaal hun in- en verkoopfacturen en bankafschriften kunnen aanleveren. Lubse: “Gemakkelijk voor onze klanten en wij hebben nog sneller en efficiënter hun administratie op orde. Via Scan & Boek is de boekhouding nagenoeg real-time actueel. Ook wordt de salarisadministratie van onze klanten online gevoerd. Via portals kunnen werknemers hun loonstroken zelf ophalen en hebben onze klanten altijd en overal toegang tot hun salarisadministratie.” 

Kennis en advies

Inmiddels vertrouwen zo’n 3.400 ondernemers in midden- en kleinbedrijf hun administratie toe aan ANB. “Maar meer en meer ondersteunen wij hen ook met specifieke kennis en gericht advies. Bijvoorbeeld op het gebied van debiteurenbeheer en HR/P&O. Die adviserende rol zal in de toekomst steeds meer nadruk krijgen. En verder? Met beide benen op de grond blijven staan en gestaag doorgroeien. Niet omdat we zo nodig groter moeten zijn, maar om nog beter te kunnen ondernemen voor en met ondernemers.”

 

 

Terug naar nieuwsoverzicht